ויטמין C – התוסף של מערכת החיסון

תוכן עניינים

ויטמין C נחשב לאחד הוויטמינים המוכרים והפופולריים ביותר בשוק. אפילו הילדים יודעים שאם מצטננים – לוקחים ויטמין C. האם ויטמין C באמת יודע להגן עלינו מפני שפעת או הצטננות? מה מנגנון הפעולה שלו? האם חייבים לקחת אותו בתוסף או שניתן לקבלו בכמויות הנדרשות מהמזון? באילו עוד מקרים כדאי לתגבר את הצריכה של הוויטמין ומתי, להיפך, להימנע מצריכתו? בואו נענה על כל השאלות האלה ונתחיל מקצת רקע על הוויטמין שלנו.

תעודת זהות של ויטמין C

משפחה: 

ויטמינים חיוניים, כלומר: ויטמין C אינו מיוצר בגוף, אלא מתקבל מהמזון (או מהתוספים). הוויטמין מצוי בפירות ובירקות, בעיקר בעלי טעם חמצמץ, למשל: פירות הדר, פירות יער, פלפלים, עגבניות, ברוקולי, קולרבי, עלים ירוקים למיניהם, כמו פטרוזיליה או קייל, ועוד.

תכונות בולטות: 

  • מסיס מים. הוויטמין נספג בנוכחות מים ובמידה והוא נצרך בכמויות גדולות יותר מאשר הגוף זקוק להם, הוא מפונה החוצה על-ידי הכליות באמצעות שתן. כתוצאה מכך, כמעט ואין סכנה של הרעלה גם במקרים של צריכה עודפת, אך לפעמים צריכה זו עלולה להביא לשלשול או צרבת.
  • רגיש במיוחד. כמויות אופטימליות של ויטמין זה ניתן לקבל אך רק ממזון טרי לא מעובד. במידה והירקות שלכם שכבו מעט על המדף ואבדו מטריותם, הם מאבדים גם מכמות ויטמין C בתוכם. כך שגם ירקות בשימורים אינם המקור הטוב ביותר לוויטמין C. כמו כן, הוויטמין שלנו רגיש לאור, לטמפרטורות גבוהות ולבישול ארוך. עם זאת, במידה ואתם צורכים מגוון מספיק רחב של ירקות ופירות על בסיס יומי, בהחלט תצליחו לקבל את המנה היומית הדרושה לגוף.
אדם חותך פלפל צהוב עם סכין על קרש חיתוך
פלפל צהוב עשיר בויטמין C ומומלץ לאכול אותו טרי ככול האפשר

מנגנון הפעילות ותפקידיו של ויטמין C

צמחים ורוב בעלי החיים יכולים לסנתז ויטמין C מגלוקוז, אך, לצערנו, בני אדם לא רכשו את היכולת הזו או אבדו אותה במהלך השנים, ולכן אנחנו חייבים לקבל אותו ממקור חיצוני. אך למה הוויטמין הזה כל כך חשוב לגוף שלנו? 

הוויטמין הינו נוגד חמצון חזק מאוד ובשל כך הוא יודע להגן על המתכות הנמצאות בגופינו מפני חמצון ולמנוע חמצון של LDL, או כפי שרובינו מכירים אותו: “הכולסטרול הרע”, שקיבל את השם הזה בדיוק בשל הנטייה שלו להתחמצן בקלות. אך הוויטמין אינו מסתפק בתפקיד אחד. הוא משתתף גם בייצור חלבונים, קולגן ואלסטין, אשר תורמים רבות לבריאות העור, רקמות החיבור וכלי הדם. כך שאם אתם רוצים להישאר צעירים גם בלב וגם במראכם, ויטמין C הוא החבר שיסייע לכם. כמו כן, הוויטמין משפר את ספיגת הברזל ומשתתף בעוד עשרות תהליכים המתרחשים במערכת המתוחכמת שנקראת שלנו.
למה, אם כך, אנחנו מכירים את ויטמין C כלוחם נגד זיהומים ויראליים? הסיבה פשוטה מאוד – מערכת החיסון שלנו נעזרת בו יום ולילה על מנת להילחם בכל הנגיפים הלא נעימים שמנסים לחדור לגופינו. הוויטמין מעודד ייצור של תאי דם לבנים, החיילים הנאמנים של מערכת החיסון, וגם מגן עליהם מפני חמצון. כמו כן, מכיוון שהוויטמין משתתף בייצור של הורמון העור קולגן, הוא מונע מהמזהמים לחדור את מחסום העור. כלומר, ויטמין C הוא בהחלט אמצעי מעולה למניעה של זיהומים ויראליים. ומה אם כבר חליתם? אומנם הוויטמין לבד לא ירפא אתכם, אך מכיוון שמערכת חיסון תצרוך אותו בצורה מוגברת בזמן המחלה, חשוב בהחלט להשלימו, אפילו בצורת תוסף לתקופה קצרה, על מנת להימנע מחוסרים.

השאירו פרטים להתייעצות עם פולינה פאליי – נטורופתית ומטפלת בצמחי מרפא:

התוויות נגד

למרות כל חשיבותו של ויטמין C, במקרים מסוימים כדאי להמעיט בו או להימנע מצריכתו, לפחות בצורת תוסף, מכיוון שתוסף מכיל מינון הרבה יותר גבוה מהצריכה היומית הנדרשת של הוויטמין. כמויות הוויטמין שמתקבלות מהמזון אינן עד כדי כך גבוהות והכליות יידעו להתמודד איתן ולהפריש את העודפים הלא נחוצים לגוף. 

מתי לא נמליץ על נטילת הוויטמין בתוסף? 

  • אם אתם סובלים משלשול או צרבת, כפי שכבר אמרנו, הוויטמין יכול להגביר את התופעה.
  • פגיעה בתפקוד הכליות או אבנים בכליות. הכליות אחראיות על פינוי עודפי ויטמינים מסיסי מים שוויטמין C נמנה עליהם ואם הן אינן מתפקדות בצורה תקינה, ויטמינים אלה עלולים להצטבר בגוף ולהגיע לרמות שאינן בריאות לו. כמו כן, חומצה אסקורבית, שהיא הצורה הנפוצה והנמכרת ביותר של הוויטמין, עלולה לתרום להיווצרות אבנים בכליות ובכיס מרה, מכיוון שאחד התוצרים הסופיים שלה היא חומצה אוקסלית, אשר מעודדת היווצרות אבנים בגוף. במקרים אלה מומלץ לא לצרוך את הוויטמין בצורה של חומצה אסקורבית, אלא בצורת אסטר C – פטנט מיוחד שמאפשר לוויטמין להיספג ללא תופעת לוואי.
  • הסתיידויות במפרקים או דורבן. כאמור, ויטמין C בצורה של חומצה אסקורבית עלול לגרום להיווצרות של אבנים והסתיידויות ולפי כך, יחמיר עוד יותר את המצב במקרים של הסתיידויות קיימות או דורבנים.
  • יש להיוועץ עם הרופא לגבי נטילת הוויטמין בתוסף במקרים של טיפולים כימותרפיים ונטילת תרופות נוגדות חומצה. בנושאים אלה יש מחקרים רבים וסותרים לגבי בטיחות השימוש של ויטמין C. לפי כך, התייעצו עם הרופא המטפל בנוגע להמלצותיו בהתחשב באבחנתם ומצבכם הבריאותי.
Picture of פולינה פאליי | נטורופתית ומטפלת בצמחי מרפא

פולינה פאליי | נטורופתית ומטפלת בצמחי מרפא

אני נטורופתית, רפלקסולוגית, מטפלת בצמחי מרפא ופרחי באך, מתמחה בהריון ולידה, אך לא רק. מקבלת בנס ציונה ומודיעין ומייעצת דרך זום. מקיימת סדנאות ניקוי רעלים, פרחי באך ועיסוי תינוקות.

יצירת קשר עם פולינה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הצטרפו למגזין בריאות בקליק

הירשמו ותהיו הראשונים לקבל מידע, הטבות ועצות בריאות

אולי יעניין אתכם גם

בריאות בקליק אייקון רקע לבן

הצטרפו למגזין בריאות בקליק

הירשמו לקבלת מידע, הטבות ועצות בריאות