10 דברים שתוכלו לעשות כדי להעלות את רמת הדופמין ולצאת מדיכאון

תוכן עניינים

לחוות אושר, להתמלא באנרגיה, במוטיבציה, בתשוקה, להסתכל קדימה עם תקווה, להנות ולשמוח כל אלו נלקחים מאדם השקוע בדיכאון. על הדיכאון כתבו רבות, וכל הזמן נערכים מחקרים נוספים במטרה להבין את מנגנון התפתחות הדיכאון ולפתח דרכי טיפול ותכשירים מדויקים שיעזרו לצאת מדיכאון. יחד עם זאת, הסיבה לדיכאון אינה ברורה עד הסוף. ידוע רק כי בדומה לבעיות נפשיות אחרות, הוא מתפתח כתוצאה מהפרעות ביוכימיות במערכת העצבים המרכזית, בשילוב עם הפרעות פסיכוסוציאליות. מטרת הכתבה הנוכחית לתת לכם את המידע הפרקטי שאפשר לקחת וליישם כדי לייצב את מצב הרוח ולמנוע דיכאון.

מהם הגורמים האפשריים לדיכאון?

דיכאון הינו שם כללי לטווח שלם של הפרעות מצב רוח, החל מדכדוך ומצב רוח ירוד וכלה בדיכאון פסיכוטי. כמו כן, נעשית הבדלה בין דיכאון קליני, דיכאון כרוני, הפרעה ביפולרית וסוגי דיכאון נוספים. הגורמים למצבים השונים הללו עשויים להיות:

  1. נטייה גנטית. 
  2. שינויים פיזיולוגיים ופתולוגיים בגוף, הגורמים להפרעות ברמת הנוירומדיאטורים במערכת העצבים המרכזית. 
  3. תרופות מסוימות, כמו סטרואידים, חוסמי בטא, אינטרפרון, נוגדי דיכאון ותרופות פסיכיאטריות אחרות.
  4. אלכוהול וסמים גורמים להפרעות בהפרשת נוירומדיאטורים וכתוצאה מכך מעלים את הסיכון ללקות בדיכאון.

ישנם טיפוסי אישיות בעלי נטייה מוגברת לפתח דיכאון. בדרך כלל אלו אנשים פדנטיים ופרפקציוניסטים, רגישים מאוד ופגיעים, נוטים להאשמה עצמית ובעלי בטחון עצמי נמוך. בנוסף, מצבי דחק עוצמתיים כמו אובדן, פיטורים, גירושין, בגידה, עלולים להוות טריגר להתפתחות דכאון.

כ-5% מהאוכלוסייה הבוגרת סובלים מדיכאון. אני לא רוצה לעייף אתכם בסטטיסטיקה, מספיק שתסתכלו בסביבתכם הקרובה: כמה אנשים נוטלים נוגדי דיכאון ומייצבי מצב רוח באופן קבוע? זה מספיק כדי להבין את ממדי הבעיה.

מה חווים אנשים הנמצאים בדיכאון?

  • עייפות וחוסר אנרגיה ומוטיבציה
  • עצבות
  • אפתיה (חוסר עניין במתרחש)
  • הפרעות שינה
  • חוסר תיאבון
  • חוסר יכולת להנות
  • נטייה לבכות בלי סיבה
  • האשמה עצמית
  • מחשבות על מוות

אנשים הסובלים מדיכאון עמוק אינם חווים הקלה בסימפטומים לאחר אירוע משמח או כאשר גורם העצב נעלם. הם מרגישים תחושת אשמה וחוסר תועלת, כעס עצמי. לעיתים נלווים לכך גם התקפי חרדה ופאניקה. יתרה מכך, הסובלים מדכאון מתקשים להניע את עצמם לפעולה, יכולת הריכוז שלהם יורדת והם חווים קושי בקבלת החלטות ולקיחת אחריות.

אנשים הנמצאים בדיכאון חווים בעיות שינה, חוסר תאבון וחוסר יכולת להנות - בריאות בקליק
אנשים הנמצאים בדיכאון חווים בעיות שינה, חוסר תאבון וחוסר יכולת להנות

כיצד ניתן לטפל ולצאת מדיכאון?

הטיפול בדכאון כולל בדרך כלל תרופות ופסיכותרפיה, אך ישנו פתרון נוסף ויעיל מאוד מעולם הרפואה המשלימה: ההומאופתיה.

כהומאופתית, אני רואה אנשים רבים שפונים להומאופתיה רק אחרי שכבר ניסו הכל, וחבל. שיטה זו, שדווקא לא מערבת תרופות כימיות ולא גורמת לתופעות לוואי, מטפלת בשורש הבעיה ולא רק משפרת מצב רוח. התרופה ההומאופתית מותאמת אישית למטופל ונוגעת עמוק מאוד בתוך האישיות, כך שיודעת לתקן את עיוותי החשיבה ותבניות ההתנהגות המזיקות מבפנים החוצה. מומלץ לפנות למטפל מיד עם זיהוי את הבעיה. 

השאירו פרטים להתייעצות עם מריה סוליימנוב – הומאופתית ומטפלת בפרחי באך:

הקשר בין דיכאון ודופמין

דופמין נוצר בגוף באופן טבעי כתוצאה מפעולות שמפורשות ע”י המוח כנכונות עבורו. למשל אכילת עוגייה היא מעשה לא נכון במיוחד ולא יעיל, אך מבחינה אבולוציונית קבלת פחמימות פשוטות מהווה מקור אנרגיה זמינה מידית, והמוח מסמל את זה כמעשה יעיל ע”י הפרשת דופמין. מחקרים מצאו כי קיים קשר בין דברים הגורמים סיפוק, הנאה והעלאת מורל לבין רמת הדופמין במוח. 

ממתקים, ניקוטין וסמים מסוימים גורמים לעליה חדה של רמת הדופמין במוח, אך אינם עוזרים במניעת דיכאון. הצניחה של רמת הדופמין תהיה דרמטית כמו העלייה, ועם הזמן הגוף יהיה רגיש פחות ותגובתו תקטן. לכן יגבר הצורך לחזור על הפעילות שוב ושוב. כך בעצם מתפתחת התמכרות.

איך מעלים את רמת הדופמין ומבטיחים רמת דופמין בסיסית טובה?

  1. תזונה – ליצירת הדופמין הגוף זקוק לטירוזין שמקורו בתזונה עשירה בקטניות, אבוקדו, בננות, דגים וביצים.
  2. פעילות גופנית מהנה, בדגש על ‘מהנה’ – פעילות ספורטיבית אינה מעלה אוטומטית את רמת הדופמין אלא אם אתם נהנים ממנה, אז עדיף לעשות משהו שאוהבים.
  3. צ’ק ליסט – לסמן וי על משימות שתכננתם וביצעתם מעלה את רמת הדופמין. זה לדעתי החלק הקל ביותר, כי כל אחד עושה במהלך היום המון מטלות, קטנות וגדולות. כל מה שדרוש כדי “לשאוב” מהם דופמין זה לרשום את כל הדברים שצריך לעשות באותו היום ולסמן וי. 
  4. עיסוי – לאנשים שאוהבים מגע, עיסוי מעלה את רמת הדופמין בעד 30%, ומוריד את רמת הקורטיזול (הורמון הסטרס).
  5. מוזיקה – זה מדהים, אבל כל מוזיקה מעלה את רמת הדופמין.
  6. שינה מספקת – נמצא כי מחסור בשעות שינה משפיע לרעה על הפרשת נוירומדיאטורים.
  7. מדיטציה – למדיטציה השפעה מרגיעה ומאזנת, היא מעלה את הריכוז ומורידה את רמת הסטרס. 
  8. מקלחת קרה – הכוונה למים קרים מאוד שיגרמו להפרשת אדרנלין. כשתרד רמת האדרנלין תעלה רמת     הדופמין. 
  9. סקס – בעת קיום יחסי מין מופרשים “הורמוני הנאה”: אנדורפינים, סרוטונין ודופמין. 
  10. תוספי תזונה – EPA, שניתן למצוא באומגה 3, הוכח בהשפעתו החיובית על מערכת העצבים ונמצא יעיל בייצוב מצב הרוח. 
אוכל בריא ועשיר באומגה 3 - בריאות בקליק
כדי לעזור לכם לצאת מדיכאון, חשוב לשלב תזונה בריאה ועשירה בקטניות, אבוקדו ודגים.

אם אתם חשים ירידה במצב רוח, עייפות וחוסר אנרגיה, רצון לבכות, נוטים להאשמה עצמית, השתדלו להתמיד בעשיית דברים קטנים שמעלים רמת הדופמין. נסו להיות כנים עם עצמכם ולענות על השאלה: מה לא טוב לי באמת בחיים שלי ומה אני יכול לעשות כדי לשנות את זה. ואל תהססו לפנות לעזרה!

חשוב לזכור: דיכאון עלול להיות מצב מסוכן ואנשים רבים מתקשים לצאת ממנו לבד. אם שמתם לב שאדם קרוב שוקע בדיכאון, דברו איתו והציעו עזרה. במרבית המקרים אין לו מספיק אנרגיה ומוטיבציה לפנות לקבלת עזרה באופן עצמאי.

Picture of מריה סוליימנוב | הומאופתית ומטפלת בפרחי באך

מריה סוליימנוב | הומאופתית ומטפלת בפרחי באך

הי! אני מריה. נשואה באושר ואמא לשלוש בנות מהממות. הכרתי מקרוב את מגבלות הרפואה הרגילה בתור אחות ופניתי לרפואה ההוליסטית, כי רק כשמטפלים באדם כשלם אפשר להשיג בריאות אמתית.

יצירת קשר עם מריה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הצטרפו למגזין בריאות בקליק

הירשמו ותהיו הראשונים לקבל מידע, הטבות ועצות בריאות

אולי יעניין אתכם גם

בריאות בקליק אייקון רקע לבן

הצטרפו למגזין בריאות בקליק

הירשמו לקבלת מידע, הטבות ועצות בריאות