תוכן עניינים

בתחילת שנות ה-2000 הגיע מונח חדש לשוק המזון: הסופר פוד (מזונות על). 

אנחנו יודעים היום שהם חשובים לחיינו, אבל חשוב לדבר איך למעשה כדאי לשלבם בחיי היומיום שלנו. אמור לי מה אתה אוכל ואומר לך מי אתה (you are what you eat). בבסיס האמירה הזו נמצאת אמת אחת גדולה: המזון אותו אנו צורכים משפיע עלינו בהמון מובנים. 

מזון על הוא מזון אשר מכיל ריכוז גבוה של ערכים תזונתיים איכותיים עבורנו. התכולה הגבוהה של נוגדי חמצון, ויטמינים ומינרלים המצויים במזונות העל יכולה לסייע לגוף למנוע מחלות ולשמור על בריאותינו. כאשר הם משתלבים בתזונה מאוזנת היטב, מזון זה יכול לקדם מערכות שונות בגוף:

  • מערכת החיסון מתחזקת בעקבות כמות גבוהה של נוגדי חמצון המצויים בסופר פוד.
  • מערכת כלי הדם מתחזקת ומשתפרת ואף בריאות הלב משתפרת מאותם נוגדי חמצון מיוחדים.
  • מערכת העיכול פועלת טוב יותר וכך משפרת גם את מערכת פינוי הרעלים בגופינו.
  • רמת האנרגיה בגוף עולה בעקבות העיכול הקל.
  • בעקבות הכמות הגבוהה של הוויטמינים והמינרלים המצויים במזונות אלו, יש שיפור בירידה במשקל, שיפור ברמות האנרגיה, שיפור מצב פיסי ורגשי, הפחתת השפעות ההזדקנות, איזון הסוכר בדם, טיפול בדלקות למיניהן, שיפור תפקוד המוח ומערכת העצבים. 

רוב מזונות העל מבוססים על צמחים, פירות, גרגרים, זרעים, ירקות, עלים, עשבי תיבול, פטריות, אצות ואגוזים. כלומר, זהו בעיקר מזון מהצומח ובנוסף צמחי מרפא המוכרים ברפואה הסינית. 

מזונות העל המוכרים ביותר כיום בעולם התזונה הטבעית הם:

  • פירות, תותים וגרגרי יער למיניהם – אוכמניות, גו’גי ברי, מאקי ברי, פטל, ארוניה וכדומה
  • זרעים ואגוזים – קקאו, זרעי צ’יאה, זרעי המפ, אגוזים, קוקוס, קינואה וכדומה
  • עלים ירוקים  – כרוב קייל, תרד, מנגולד, מורינגה ,עשב חיטה ושעורה 
  • אצות – ספירולינה, אצה כחולה ירוקה, אצת וואקאמה, קומבו, נורי ועוד
  • נבטים – נבטי ברוקולי, נבטי חמנייה, נבטי צנונית ועוד
  • שורשים ועשבי תיבול – מאקה, כורוכם, טימין, ג’ינג’ר, קינמון, ציפורן 

וגם הג’ינסנג, האלוורה, צמח הצ’יקורה (עולש או אנדיב).

אז איך ומתי כדאי לשלב מזונות-על בחיי היומיום?

תזונה מאוזנת ומזינה לאורך היום הכוללת פירות, ירקות, חלבון רזה, דגנים מלאים, קטניות ואגוזים בשילוב מזונות העל (תוך הגבלת צריכת נתרן, סוכר מזוקק שומנים רעים (LDL) ושומן טראנס), ובשילוב עם פעילות גופנית סדירה, יכולה לחולל פלאים לבריאותינו.

נשלב את מזונות-העל בשייקים קלי ומהירי הכנה, מה שמאפשר הזנת הגוף בדרך קלה לצריכה ולעיכול וגם די טעימה. כמובן שאם במהלך היום מתאפשר המשך צריכת מזונות-על נוספים, כמו למשל בסלט ירקות עשיר או לצד תבשיל קטניות ודגן מלא/דייסת סופר פוד עשירה – הרי זה משובח.

היכן נוכל להשיג את מזונות-העל? 

נוכל למצוא את סוגי ה- Superfood בחנויות טבע (לדוגמא: “ניצת הדובדבן“) או במחלקות האורגניות ברשתות השונות (לדוגמא: “גרין” בשופרסל).

השאירו פרטים להתייעצות עם אווה בן אליהו נטורופתית והרבליסטית קלינית

כיצד מזונות העל משפיעים על הרגשות והתחושות שלנו? 

במשך שנים רבות, הרפואה לא הכירה באופן מלא בקשר שבין מצב הרוח ובין המזון שאנו אוכלים. מסתבר שגם בהיבט הנפשי למזונות המוכרים לנו כבריאים יותר ישנה השפעה חיובית. במחקרים שבחנו את הקשר בין סטרס לצריכת פירות וירקות ומזונות המכילים כמות גדולה של נוגדי חמצון (אנטי אוקסידנטים), גילו שרמת הסטרס בקרב מי שהתפריט שלהם כלל יותר מוצרים כאלו, הייתה פחותה. 

המחקר גם הצביע על קשר בין המגוון התזונתי לתופעות כמו חרדה ומתח. אלו שניזונו מתפריט “עני”, שהתבסס בעיקר על מזון מעובד וחטיפים, נטו יותר לפתח תופעות כאלו ביחס למי שהקפידו על תפריט מגוון ומאוזן.

דוגמה:

המוח שלנו נמצא תמיד במצב פעיל. הוא מפקח על המחשבות שלנו, על התנועות, הנשימה וקצב הלב, על החושים שלנו. למעשה, המוח עובד קשה 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע, אפילו בזמן שאנחנו ישנים. המוח שלנו דורש אספקה שוטפת של דלק. אותו דלק הוא בעצם המזון שאנו אוכלים, והערך התזונתי שלו, הכמות שלו, הם אלו שעושים את כל ההבדל. מה שאנחנו אוכלים משפיע ישירות על מבנה המוח ותפקודו וכן, גם על מצב הרוח שלנו.

המוח שלנו נמצא ברמת התפקוד הגבוהה יותר כאשר הוא מקבל את הדלק המשובח ביותר. אכילת מזונות איכותיים, המכילים כמות גדולה של ויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון מזינה את המוח ומגינה עליו מפני נזק לתאיו.

דוגמה נוספת:

הסרוטונין הינו מעביר בין-עצבי, אשר מסייע בוויסות השינה והתאבון, ממתן ומאזן מצבי רוח ומעכב כאב. מכיוון שרוב הסרוטונין בגוף שלנו מופק בצינור העיכול, אשר מרופד במיליוני תאי עצב, אך הגיוני שפעולת מערכת העיכול לא רק מסייעת לנו בעיכול המזון, אלא גם מכוונת את הרגשות שלנו.

טיפים לאיזון וגיוון

יחד עם היתרונות של מזונות העל, חשוב לזכור ליצור איזון ולצרוך את מזונות-העל בצורה נבונה. הגיוון חשוב לא פחות! לפניכם מס’ דוגמאות עבור מזונות-על והאיסורים המתלווים אליהם:

  • קייל לא מומלץ בכמות גדולה לאנשים הסובלים מתת פעילות בלוטת התריס ולאנשים הסובלים מגזים. כמו כן, מכיל כמות גדולה מאוד של ויטמין K ולכן אינו מומלץ לאנשים הנוטלים קומדין. קייל מכיל כמות נאה של אוקסלט ולכן אינו מומלץ לאנשים הסובלים מאבני אוקסלט בכליות או מאבני כיס המרה.
  • המינון המומלץ של גוג’י ברי הינו 2-3 גרם ליום, כאשר מומלץ להגיע למינון זה בהדרגה. מינונים גבוהים מידי יכולים לגרום לשלשול. לא מומלץ לנשים הרות ומניקות. לאנשים עם אלרגיות לעגבניות יש איסור אכילת גוג’י ברי בשל אלרגיה צולבת. לא מומלץ לאנשים הנוטלים קומדין ולאנשים הנוטלים תרופות לטיפול בסוכרת וביתר לחץ דם. חשוב לא להפריז בצריכתו ואם אכן בחרתם לאכול ממנו, יש לצרוך כמות קטנה ומידתית.
  • הספירולינה אינה מומלצת לנשים הרות ומניקות, לאנשים הנוטלים קומדין (רמות ויטמין K גבוהות מאוד) ולאנשים הנוטלים תרופות לטיפול בסוכרת (חשש מהיפוגליקמיה) וביתר לחץ דם. כמו כן, חשוב לדעת כי האצה גדלה במקורות מים מתוקים ולכן מכילה כמות מזערית של יוד.

ובכן, לאור האמור, אתם כבר ודאי מבינים את ההמלצה שלי! יתרונותיהם של המזונות ה”טובים” כבר הוכחו בכל הקשור לשמירה על מערכות גופנו. עתה גם הוכח שיש להם השפעה על הנפש. על כן, אני ממליצה לבחון את התפריט שלכם ולוודא כי הוא מבוסס על מרכיבים בריאים ומכיל כמות יפה של מזונות-על.

Picture of אווה בן אליהו | נטורופתית והרבליסטית קלינית

אווה בן אליהו | נטורופתית והרבליסטית קלינית

שמי אווה בן אליהו, מטפלת רב תחומית -נטורופתית N.D , הרבליסטית קלינית C.H, מאסטר nlp ומיינדפולנס ,מרצה לאורח חיים בריא, מנחה סדנאות בישול ביתי בריא, מאמנת כושר לילדים ולמבוגרים

יצירת קשר עם אווה

2 Responses

  1. תודה רבה אווה,
    מסכימה איתך , השילוב בין גוף נפש שזור אחד בשניה וזה חשוב מאוד. הארת את עיני. הידע בארגז הכלים הנרחב ניכר לאורך כל המאמר. מצפה לקרוא את המאמר הבא..
    אירית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הצטרפו למגזין בריאות בקליק

הירשמו ותהיו הראשונים לקבל מידע, הטבות ועצות בריאות

אולי יעניין אתכם גם

בריאות בקליק אייקון רקע לבן

הצטרפו למגזין בריאות בקליק

הירשמו לקבלת מידע, הטבות ועצות בריאות