ויטמינים ומינרלים – מהם ומה תרומתם לבריאות שלנו?

תוכן עניינים

בתקופה האחרונה המודעות לבריאות ואכילה נכונה עלתה מאוד ותעשיית התוספים תופסת טרמפ על הטרנד, כשכל חברה מנסה לשכנע את הצרכן שהתוצרת שלה היא המיטיבה ביותר לבריאות. אך האם אנחנו, קהל היעד של תעשייה זו, יודעים כיצד הוויטמינים עובדים בגוף? איך ולמה אנחנו צריכים ליטול את התוספים? והכי חשוב, באיזה אופן בעצם ויטמינים תורמים לנו? בסדרת הכתבות הבאה נענה על כל השאלות, אך כדי לעשות סדר בעניין אני מציעה להתחיל מהתחלה.

מהם הוויטמינים ומה תפקידם בגוף?

כשמם הם (ויטה – חיים, אמין – ממקור אורגני), ויטמינים הם רכיבים אורגניים חיוניים לחיים ולמהלך תקין של התהליכים בגוף, למשל, בניית ופירוק חומרים. חלקם גם פועלים כנוגדי חמצון המנטרלים רדיקלים חופשיים הפוגעים בבריאות שלנו.

נהוג לחלק את הוויטמינים לשתי קבוצות בהתאם לאופן המסיסות שלהם: ויטמינים מסיסי שומן וויטמינים מסיסי מים.

ויטמינים מסיסי שומן

ויטמינים מסיסי שומן הם קבוצה הכוללת 4 ויטמינים: A, D, E ו-K, ומגיעים אלינו ממזון שומני, כמו דגים, אצות, ביצים, מוצרי חלב, ירקות, קטניות, דגנים ופטריות. ויטמינים מסיסי שומן נספגים טוב יותר בנוכחות שומן, לכן מומלץ ליטול אותם כתוסף אחרי ארוחה שומנית. מנגנון הספיגה של הוויטמינים מסיסי שומן הוא מהיר ולכן גם התגובה של הגוף לטיפול תהיה מהירה יחסית. למרות זאת, יש להיזהר מצריכת יתר של ויטמינים אלה, מכיוון שהם נאגרים ברקמות שומן בגוף ונטילת כמויות גדולות מדי של התוסף עלולה לגרום להרעלה. חשוב להדגיש, עם זאת, שסכנה זו נובעת בעיקר מצריכה לא נכונה של הוויטמין בצורת תוסף. נדירים המקרים בהם מתרחשת הרעלה כתוצאה מצריכת יתר של הוויטמינים מהמזון.

השאירו פרטים להתייעצות עם פולינה פאליי – נטורופתית ומטפלת בצמחי מרפא:

ויטמינים מסיסי מים

ויטמינים מסיסי מים הם קבוצה הכוללת ויטמין C ומשפחת ויטמיני B (1B, 2B, 5B, 6B, 9B, 12B). ויטמינים אלה מצויים במזון מן החי, פירות, ירקות, דגנים, אגוזים ואפילו בשמרי בירה. כפי שוודאי כבר ניחשתם, הם מסיסים ונספגים בנוכחות מים, למעט בן סורר אחד במשפחה והוא ויטמין B12. ויטמין זה נספג בגוף בנוכחות חלבון, לכן עדיף ליטול אותו אחרי ארוחה חלבונית, כמובן רק במקרה של נטילתו כתוסף. את שאר התוספים של ויטמינים מסיסי מים מומלץ ליטול בבוקר על קיבה ריקה לספיגה טובה יותר.

לעיתים נטילה של ויטמין C בכמויות גדולות עלולה לגרות את מערכת העיכול ולגרום לשלשול. במקרים כאלה פשוט תיקחו את הוויטמין אחרי ארוחה קלה. עודפי הוויטמינים מסיסי מים מפונים מהגוף באמצעות השתן ולכן נחשבים לבטוחים ומקרי הרעלה מהם נדירים ביותר. שורש הבעיה עם ויטמינים מסיסי מים טמון בספיגתם האיטית במקרה של צריכה ממזון, לכן אם אנחנו זקוקים לתוצאה מהירה, נאלץ לתגבר את הצריכה באמצעות תוספים.

קו-אנזים Q10

קו-אנזים Q10 אומנם אינו בדיוק ויטמין, אך משפחת הוויטמינים קיבלה אותו לחיקה בזרועות פתוחות. מדובר ברכיב דמוי ויטמין מסיס שומן והוא חיוני ביותר לתפקוד התקין של הגוף שלנו. קו-אנזים Q10 נמצא בכל תאי הגוף ומשתתף בתהליך של יצירת אנרגיה בתאים. בלי אנרגיה זו אנחנו פשוט נחדל מלהתקיים. כמו כן, קו-אנזים Q10 מונע נזק שנגרם לגוף כתוצאה מהרדיקלים החופשיים. יתרון נוסף שלו הוא שאנחנו לא רק מקבלים אותו מהמזון (למשל מבשר, דגים, סלק, סויה, דגנים, אגוזים ועוד), אלא גם יודעים לייצר אותו בעצמנו – בכבד ובתאים השונים. לצערנו, עם הגיל, הגוף מצליח לייצר פחות ופחות קו-אנזים Q10, במיוחד אם אנחנו נוטלים תרופות, כדוגמת סטטינים להורדת הכולסטרול. לכן פעמים רבות נזדקק להשלים את החוסרים שלו באמצעות תוסף. וכמו שאמרנו, הוא רכיב מסיס שומן, לפיכך יש ליטול אותו אחרי ארוחה שומנית.

מסקנות והמלצות

כפי שראינו, ויטמינים הם חלק בלתי נפרד מחיינו וחיוני ביותר לתפקוד התקין של גופינו, לכן מומלץ לשלב אותם בתפריט היומי שלנו על-ידי צריכת מזונות מכל הסוגים והמינים: בשר (עדיף בשר רזה), דגים, ירקות, פירות, דגנים (עדיף מלאים), קטניות, אגוזים, פטריות ועוד. אך, כמובן, יש להקפיד על כמויות מאוזנות של מזון ולהשתדל לצרוך מזון אורגני, נטול רעלים והורמונים מיותרים. רצוי להימנע ממזון מוכן או מעובד, שכולל חומרים משמרים או רכיבים מלאכותיים המזיקים לגוף. בנוסף, מומלץ לבדוק מדי שנה האם קיים בגוף חוסר בוויטמין כלשהו באמצעות בדיקות דם ולהשלים במידת הצורך באמצעות תוספים.

Picture of פולינה פאליי | נטורופתית ומטפלת בצמחי מרפא

פולינה פאליי | נטורופתית ומטפלת בצמחי מרפא

אני נטורופתית, רפלקסולוגית, מטפלת בצמחי מרפא ופרחי באך, מתמחה בהריון ולידה, אך לא רק. מקבלת בנס ציונה ומודיעין ומייעצת דרך זום. מקיימת סדנאות ניקוי רעלים, פרחי באך ועיסוי תינוקות.

יצירת קשר עם פולינה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הצטרפו למגזין בריאות בקליק

הירשמו ותהיו הראשונים לקבל מידע, הטבות ועצות בריאות

אולי יעניין אתכם גם

בריאות בקליק אייקון רקע לבן

הצטרפו למגזין בריאות בקליק

הירשמו לקבלת מידע, הטבות ועצות בריאות